سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست همسایگی ایران با جدیت و با اولویت بسیار مهم همچنان محل اهتمام جدی دولت چهاردهم است و نگاه به شرق راهبردی است و نه تاکتیکی و ارتباط با کشورهای شرق با جدیت در رأس اولویت‌های دولت و دستگاه دیپلماسی قرار دارد.

کنعانی

به گزارش همشهری آنلاین،‌ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، اظهارداشت: در خصوص عملیات شهادت طلبانه شهروند اردنی علیه رژیم صهیونیستی باید اشاره کرد که این رژیم غده‌ای سرطانی و شر مطلق در منطقه است.

وی گفت: واقعیت این است که رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات جنگی هولناکی که در غزه و اخیرا در کرانه باختری انجام داده خودش را در برابر خشم جنایات قرارداده است. تردیدی نیست که مساله حمایت از فلسطین را ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مسولیتی اخلاقی و انسانی تلقی می‌کنیم، اما تلاش رژیم صهیونیستی برای اتصال هر موضوعی به ایران را می‌توان فرار از واقعیت دانست.

رژیم صهیونیستی به شکست نزدیکتر از پیروزی است

کنعانی افزود: رژیم اسرائیل با تداوم بحران خودش در غزه و اصرار بر عدم آتش بس پرده‌های آتش را بر روی خودش باز کرده است و این رویه هم هیچ دستاوردی برای آنها نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی گفته که این رژیم به شکست نزدیکتر از پیروزی است. حمله امروز صبح رژیم صهیونیستی به سوریه هم قویا محکوم می‌کنیم و اصرار بر ادامه جنایت در غزه و حمله به خاک همسایگان نشان می‌دهد که اقدامات جنایتکارانه محدود به مرزهای فلسطین نیست و ارتکاب به جنایت برای آنها حد و مرزی ندارد.

وی گفت: حامیان این رژیم باید از تسلیح و حمایت آن دست بردارند و مجامع بین‌المللی نیز باید این رویه را محکوم کنند و اقدامات بازدارنده و جدی انجام دهند.

نگاه به شرق برای ما رویکردی راهبردی است

کنعانی بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور و وزیر خارجه گفتند، سیاست همسایگی ایران با جدیت و با اولویت بسیار مهم همچنان محل اهتمام جدی دولت چهاردهم است و نگاه به شرق راهبردی است و نه تاکتیکی و ارتباط با کشورهای شرق با جدیت در رأس اولویت‌های دولت و دستگاه دیپلماسی هست.

وی ادامه داد: اجرای توافقات امضا شده و تنظیم اسناد جدید همکاری مورد نیاز در روابط دوجانبه مورد اهتمام دولت چهاردهم خواهد بود. روابط با روسیه و چین با جدیت و قاطعیت دنبال خواهد شد و ادامه این اسناد و همکاری‌های امضا شده تأمین کننده منافع مشترک ما خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مسائل مختلفی در منطقه داریم و همکاری‌های منطقه‌ای را بهترین راه برای حل سوتفاهامات می‌دانیم. ارتباط با شرق به معنای نادیده گرفتن سایر نقاط و کشورها نیست و لذا ما همزمان با توسعه شرق و دیگر کشورهای آسیا به روابط با کشورهای دوردست هم توجه داریم. هر کشوری که تمایل داشته‌باشد با ایران روابط سازنده‌ای داشته باشد ما نیز استقبال می‌کنیم.

سند راهبردی روسیه و ایران در گام نهایی است

کنعانی در خصوص توافق راهبردی ایران و روسیه بیان کرد: تدوین سندی با عنوان راهنمای توسعه روابط ایران و روسیه با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در سال‌های اخیر به طور ویژه در دستورکار دو طرف قرار داشته است. امضای این سند توسط روسای جمهور دو طرف نیز در دستورکار است.

وی ادامه داد: معتقدیم امضای این سند می‌تواند مبانی حقوقی لازم برای توسعه روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها از جمله تجاری را بیش از گذشته فراهم کند و پس از امضای روسای جمهور، باید در مجلس شورای اسلامی مطرح و تصویب و سپس روند اجرایی آن آغاز شود.

تأمین امنیت مرزهای مشترک نیز یکی از دستورکارهای سفر رئیس جمهور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر پیش روی رئیس جمهور به عراق نیز تصریح کرد: روابط ایران و عراق روابط ممتاز و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد برادرانه و دوستانه است. اولین سفر خارجی آقای پزشکیان به عراق هم نشان دهنده اهمیت مناسبات دوجانبه است و فرصتی است جهت ارتقای روابط و مناسبات دو طرف در زمینه‌های مختلف. در حوزه امنیتی هم دو طرف معتقد به تعمیق امنیت در مرزهای مشترک و تبدیل آن به مرزهای دوستی، ثبات و رونق تجاری و اقتصادی هستند و این موضوعات در اولویت دو دولت قرار دارد.

کنعانی گفت: ما پیش از این هم توافقنامه امنیتی با عراق را با تمرکز بر خلع سلاح گروه‌های تروریستی که از خاک عراق برای اقدامات بی‌ثبات ساز علیه کشور ما استفاده می‌کردند داشتیم، بنابراین موضوع مقابله با تروریست‌ها و تأمین امنیت مرزهای مشترک نیز یکی از دستورکارهای سفر رئیس جمهور است.

وی ادامه داد: بر اساس توافقنامه امنیتی ایران و عراق بخش های زیادی از مفاد این توافقنامه انجام شده و کارگروه مشترکی میان دوطرف وجود دارد که بر روند اجرای آن نظارت می‌کند.

فرصت دیپلماتیک جهت احیای برجام وجود دارد

کنعانی در خصوص بیان کرد: احیای توافق مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل در چارچوب معاهدات برجام لست و توافق زمانی می‌تواند احیا شود که طرف‌های دیگر به تعهدات خود بازگردند و ایران هیچ گاه از میز مذاکرات فاصله نگرفته است و مذاکرات را به عنوان راهکاری دیپلماتیک برای تامین منافع خود می‌دانیم.

وی ادامه داد: جای تأسف است که شرکای غربی اجازه تحقق و موفقیت مسیر دیپلماتیک چندجانبه را ندادند و ما معتقدیم که مسیر توافق می‌تواند همچنان باز باشد مشروط بر اینکه طرف‌های مقابل اراده عملی خود را برای احیای برجام نشان‌ دهند و معتقدیم کماکان فرصت دیپلماتیک برای طرف‌های مقابل وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مذاکرات خوبی میان وزیر امور خارجه آقای عراقچی و آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شده است.

کنعانی درباره کریدور جعلی زنگزور و پیشنهاد ایران برای جایگزین این کریدور گفت: موضوع کریدور این روزها محل توجه است. مبنای اخبار و تحلیل‌های منتشره در خصوص قفقاز و کریدورهای ادعایی متعاقب سفر آقای پوتین به باکو و مصاحبه لاوروف و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه است. این امر و اظهار نظرها زمینه ساز طرح نظریات مختلفی و بعضا در مخالفت توسعه روابط با ایران شده است و ضرورت دارد تاکید کنم که به متن دقیق این اظهارات مراجعه کنید.

از تقویت سازوکار همکاری منطقه مبتنی بر الگوی موجود ۳+۳ با جدیت حمایت می‌کنیم

وی ادامه داد: ما به حمایت از رفع انسداد از ارتباطات و مسیرهای مواصلاتی در منطقه و پیشبرد دستورکار صلح بین باکو و ایروان ادامه خواهیم داد. صلح در قفقاز به نفع همه کشورهای منطقه است. برخی قدرت‌ها که در خارج از منطقه هستند می‌خواهند قفقاز را به منطقه بی‌ثباتی تبدیل کنند و اولویت آنان صلح نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما تاکید می‌کنیم که از تقویت سازوکار همکاری منطقه مبتنی بر الگوی موجود ۳+۳ با جدیت حمایت می‌کنیم. در این زمینه نشست‌هایی بوده ‌و نشست دیگری در پیش خواهد بود.

کنعانی افزود: ایران از صلح و ثبات در قفقاز جنوبی حمایت می‌کند و ما از رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی در چارچوب حاکمیت کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. این چارچوب می‌تواند به تقویت صلح در منطقه کمک کند.

وی افزود: ما همچنین مخالفت خود را با هرگونه تغییرات مرزی که با استقلال سیاسی کشورها مغایرت داشته باشد به صراحت بیان می‌کنیم که با تغییر مرزهای بین‌المللی مخالف هستیم.

موضوع حقابه ایران در افغانستان مطالبه‌ای جدی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حقابه ایران از هیرمند بیان کرد: طرف افغانستانی بر حق مسلم ایران در موضوع حقابه اعتراف دارد و در چندسال گذشته هم به طور جدی مورو مطالبه ایران بوده و در ماه‌های گذشته در سال جاری مقدار زیادی آب را از افغانستان دریافت کردیم و این جزو حقابه ایران بوده یا نبوده تعابیر و تفاسیر مختلفی وجود دارد. این موضوع مطالبه جدی ما هست و انتظار داریم بر اساس معاهده موجود دو طرف، این مسأله به زودی حل و فصل شود.

وی گفت: آقای پزشکیان بر اساس سنتی که هر ساله داریم برای مشارکت در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر خواهند داشت و اعلام قطعی آن را نهاد ریاست جمهوری بر عهده دارد. ایران از فرصت حضور در مجامع بین‌المللی برای بیان دیدگاه‌های خود غفلت نمی‌کند.

ایران بخشی از جنگ اوکراین نیست

کنعانی افزود: در صورت انجام سفر دیدارهای دوجانبه و سخنرانی و دیگر برنامه در دستورکارهای سفر رئیس جمهور قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در خصوص موضوع اوکراین مواضع روشن و واضحی داریم و آن را بارها اعلام کردیم اما جای تاسف است که برخی طرف‌ها که خود بخشی از تشدید نزاع در اوکراین هستند با اهداف سیاسی اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: به صراحت می‌گوییم که ما بخشی از جنگ اوکراین نیستیم و راهکار سیاسی را بهترین راه حل این نزاع می‌دانیم.

پیگیر آزادی شهروند ایرانی در عراق هستیم

کنعانی در خصوص وضعیت زندانی‌های ایران در عراق و عربستان تصریح کرد: این یکی از موضوعات مورد اهتمام ما است و همواره تلاش‌های جدی داشتیم. پیگیری‌های ما با مقامات عراقی ادامه دارد و فرصت سفر رئیس جمهور زمان خوبی است که این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در خصوص ایرانی زندانی در عربستان این موضوع در فهرست پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی قرار دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آزادی این ایرانی عزیز باشیم.

حقوق هیچ کشوری در سایه اظهارنظرهای غیرفنی دیگر کشورها حذف نخواهد شد


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای مجدد درباره میدان گازی آرش بیان کرد: موضع ما بارها اعلام شده و حقوق هیچ کشوری در سایه اظهارنظرهای غیرفنی دیگر کشورها حذف نخواهد شد. موضوعات حقوقی و فنی باید در چارچوب گفتگوهای فنی مورد حل و فصل قرار گیرند.

کنعانی در پایان در خصوص اظهارات گروسی علیه ایران خاطرنشان کرد: ما در چارچوب نشست‌های برگزار شده دیدگاه خود را ارائه دادیم. مواضع ایران روشن است و پاسخ‌های صریح و شفافی داده شده است.



کد خبر 880030
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha